سایت در حال به روز رسانی میباشد

《 آموزش پست پروداکشن حرفه‌ای 》

پست پروداکشن مرحله‌ای مهم پس از تکمیل ساخت یک بنا است که شامل فعالیت‌هایی برای آماده‌سازی نهایی ساختمان و اطمینان از کیفیت و عملکرد صحیح آن می‌شود. در معماری، پست پروداکشن شامل بازرسی‌های نهایی، تست‌ها و کمیسیونینگ سیستم‌های مختلف ساختمان از جمله سیستم‌های مکانیکی، برقی و سازه‌ای است. همچنین شامل اصلاح اشکالات و نواقص مشاهده شده، انجام تنظیمات نهایی بر روی تجهیزات، تمیزکاری و آماده‌سازی فضاها برای بهره‌برداری می‌شود.

پست پروداکشن

اهمیت پست پروداکشن در معماری و ساخت و ساز بسیار زیاد است. این مرحله اطمینان می‌دهد که ساختمان به درستی و با کیفیت مطلوب ساخته شده و آماده بهره‌برداری است. از طرفی باعث می‌شود مشکلات و معایب احتمالی در ساختمان شناسایی و قبل از تحویل به کارفرما اصلاح شود. بنابراین نقش مهمی در افزایش ایمنی، دوام، کارایی و رضایتمندی کاربران ساختمان دارد.

به طور کلی، پست پروداکشن فرایندی حیاتی در تکمیل موفقیت‌آمیز هر پروژه ساختمانی است و معماران و سازندگان باید به اهمیت آن در تحویل یک ساختمان باکیفیت و عملکرد مناسب، توجه ویژه‌ای داشته باشند. در ادامه این مقاله، با آموزش پست پروداکشن حرفه‌ای، شما را با این اصل بیشتر آشنا خواهیم کرد.

چرا باید پست پروداکشن را آموزش بیینیم؟

یادگیری پست پروداکشن در معماری و ساختمان‌سازی از اهمیت بسزایی برخوردار است، به ویژه برای مهندسین این حوزه. دلایل اصلی اهمیت آموزش و کسب مهارت در پست پروداکشن عبارتند از:

۱. افزایش کیفیت ساختمان

یادگیری فرایندها و استانداردهای پست پروداکشن، باعث افزایش قابل توجهی در کیفیت نهایی ساختمان می‌شود. شناسایی و رفع نواقص و نقص‌ها قبل از تحویل پروژه، مهم‌ترین جنبه پست پروداکشن است.

پست پروداکشن

۲. کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری

پست پروداکشن از بروز مشکلات عمده و پرهزینه در آینده جلوگیری می‌کند. شناسایی مشکلات جزئی قبل از تحویل پروژه، هزینه‌های تعمیر و نگهداری آتی ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

۳. رضایتمندی بیشتر مالک

یک پست پروداکشن استاندارد، مانع از تحویل یک ساختمان ناقص به مالک می‌شود. در نتیجه مالک از کیفیت، عملکرد و قابلیت اطمینان ساختمان رضایت بیشتری خواهد داشت.

۴. استفاده بهینه از ضمانت و گارانتی

فرصت استفاده از ضمانت و گارانتی پیمانکاران و تأمین کنندگان تجهیزات، در پست پروداکشن به بهترین نحو محقق می‌شود. شناسایی نقص بعد از گذشت دوره ضمانت فرصت و هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کند.

پست پروداکشن

۵. جلوگیری از حوادث و خطرات ایمنی

بازرسی‌های ایمنی و عملکردی در پست پروداکشن، احتمال وقوع حوادث و صدمات ناشی از نقص فنی ساختمان را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

بنابراین برای مهندسین معماری و ساختمان، فراگیری مهارت‌ها و فرایندهای مرتبط با پست پروداکشن، از اهمیت بسزایی برخوردار است. این موضوع می‌تواند بهبود قابل توجهی در کیفیت کار، افزایش رضایتمندی مشتریان و کاهش هزینه‌های آتی نگهداری پروژه‌ها ایجاد کند. با توجه به اینکه یکی از نرم‌افزارهای مورد نیاز پست پروداکشن، تری دی مکس است، برای آموزش کامل تری دی مکس اینجا کلیک کنید.

گام به گام آموزش پست پروداکشن حرفه‌ای در معماری

مراحل کار با نرم‌افزار پست پروداکشن برای معماری در پنج گام خلاصه می‌شود.

۱. اضافه کردن آبجکت‌های متداول

مرحله اول استفاده از نرم‌افزارهای پست پروداکشن در معماری، اضافه کردن آبجکت‌ها و مدل‌های متداول است. ابتدا باید نرم‌افزار مورد نظر مانند Vray، Corona Renderer،  Lumion و یا Twinmotion  را باز کرده و پروژه جدیدی ایجاد نماییم. سپس می‌توانیم اقدام به وارد کردن مدل سه بعدی ساختمان طراحی شده در نرم‌افزارهایی مانند   Revitیا  Sketchup به پروژه پست پروداکشن نماییم.

در مرحله بعد باید آبجکت‌ها و مدل‌های متداول مورد استفاده در پست پروداکشن معماری را به صحنه اضافه نمود. این آبجکت‌ها شامل موارد زیر هستند:

– درختان و گیاهان

– جاده، خیابان و پیاده رو

– خودروها و وسایل نقلیه

– افراد و عابرین پیاده

– مبلمان شهری مانند نیمکت، سطل زباله، چراغ و …

– روشنایی محیطی و چراغ‌ها

– آسمان و ابر

– متریال‌ها و بافت‌ها برای سطوح

کاربر می‌تواند این آبجکت‌ها را از کتابخانه نرم‌افزار و یا منابع آنلاین دانلود و وارد پروژه نماید. تنظیم اندازه، مکان و خصوصیات ظاهری این آبجکت‌ها برای هماهنگی با ساختمان و محیط پیرامون آن، بخش مهمی از کار است.

۲. ایجاد تغییرات آب و هوایی

پس از اضافه کردن مدل سه بعدی ساختمان و سایر آبجکت‌های مورد نیاز، نوبت به تنظیم نورپردازی و جو صحنه می‌رسد تا حس واقع‌گرایی بیشتری القا شود. برای این منظور می‌توان از امکانات زیر استفاده نمود:

۱. تنظیم نور آفتاب، جهت، شدت و رنگ آن

۲. اضافه کردن ابر با حجم و الگوی متنوع

۳. تنظیم رنگ آسمان و گرادیان های آن

۴. شبیه سازی بارندگی باران و برف

۵. ایجاد مه و غبار محیطی

۶. تعیین سرعت و جهت باد

۷. تغییر دما و رطوبت محیط

با ترکیب چند عامل فوق می‌توان شرایط جوی مختلفی از قبیل طلوع و غروب آفتاب، باران سنگین، برف و کولاک، هوای ابری و مه آلود و… را شبیه‌سازی نمود. همچنین امکان تغییر زاویه دوربین، فاصله و حرکت آن وجود دارد تا تأثیرات بصری مختلفی از صحنه و شرایط جوی ایجاد شده، بدست آید.

در نهایت با رندر گرفتن یا عکس‌برداری از زوایای مختلف، می‌توان تصاویر بسیار رئالیستیک و جذابی از پروژه معماری خود در شرایط اتمسفریک گوناگون تولید کرد.

پست پروداکشن

۳. تغییر متریال، رنگ و مصالح

مرحله سوم کار با نرم افزارهای پست پروداکشن در حوزه معماری، تغییر و ویرایش متریال، مصالح و رنگ آمیزی سطوح مختلف ساختمان و محیط اطراف آن است. پس از اتمام مراحل قبلی یعنی وارد کردن مدل سه بعدی بنا و افزودن عناصر محیطی و تنظیم شرایط جوی، نوبت به اعمال متریال‌ها و رنگ آمیزی سطوح می‌رسد. مراحل اصلی به شرح زیر است:

  • اعمال انواع متریال‌های آماده از قبیل چوب، فلز، شیشه، بتن، آجر، سنگ و … روی سطوح
  • طراحی و ساخت متریال های جدید با ترکیب بافت و الگوهای مختلف
  • تنظیم پارامترهای متریال مانند بازتاب نور، زبری، شفافیت و …
  • مشخص کردن ناحیه‌های مجزا برای اعمال رنگ و متریال‌های متفاوت
  • انتخاب و اعمال انواع رنگ‌ها و پوشش‌های سطوح داخلی و خارجی
  • ترکیب رنگی، هارمونی و کنتراست رنگ‌ها

با بکارگیری درست مراحل فوق می توان به طور قابل توجهی واقع گرایی، زیبایی و جلوه‌های بصری نما و محیط پیرامون ساختمان را ارتقا بخشید.

۴. نورپردازی پست پروداکشن

یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مراحل در استفاده حرفه‌ای از نرم‌افزارهای پست ‌پروداکشن برای مدل‌سازی و شبیه‌سازی صحنه‌های معماری، نورپردازی حرفه‌ای و استفاده از انواع روشنایی و سایه است. برای این منظور می‌توان از موارد زیر استفاده نمود:

  • انواع نورهای اصلی محیطی مانند نور آفتاب، نور آسمان، نور مهتابی و…
  • انواع چراغ‌ها و روشنایی‌های مصنوعی داخلی و خارجی
  • تنظیم شدت نور، رنگ، جهت تابش و پراکندگی آنها
  • استفاده از سیستم سایه‌روشن نرم‌افزار (Ray Trace) برای شبیه‌سازی واقع‌گرایانه نور
  • اضافه کردن افکت‌های روشنایی جالب مانند نورپردازی حجمی، بازتاب نور و …
  • مدیریت و تنظیم دقیق سایه‌ها و نورهای نشتی
  • تنظیم میزان نور محیط و خورشید در طول شبانه‌روز

با استفاده صحیح از تکنیک‌های  فوق می‌توان به طرز شگفت‌آوری حس وحشت، زیبایی و واقع‌گرایی را در تصاویر رندر شده پروژه‌های معماری افزایش داد.

۵. جاگذاری

مرحله پنجم در استفاده از نرم‌افزارهای پست ‌پروداکشن در حوزه معماری، مرحله بسیار مهم و تاثیرگذار جانمایی یا جاگذاری (Compositing) است. در این مرحله تمامی لایه‌های تصویری ایجاد شده ترکیب شده و تصویر نهایی خروجی ساخته می‌شود. مراحل اصلی آن به شرح زیر است:

  • تهیه و آماده‌سازی لایه‌ها و عناصر تشکیل دهنده تصویر نهایی مانند زمینه، آسمان، ساختمان، محیط و دیگر آبجکت‌ها
  • انتخاب زاویه دوربین، فریم و کادربندی مناسب برای صحنه
  • ترکیب لایه‌ها در یک تصویر واحد به صورت هماهنگ و منسجم
  • اعمال افکت‌های بصری مانند حرکت و تاری دوربین، عمق میدان و …
  • تنظیم روشنایی، تیرگی، کنتراست و سایر جلوه‌های بصری
  • اضافه کردن جلوه‌های ویژه مانند باران، برف، حرکت ابر و …
  • صادرات تصویر نهایی با کیفیت و فرمت مناسب

با اجرای صحیح مراحل فوق می‌توان تصاویری بسیار حرفه‌ای و واقع‌گرا از مدل‌های طراحی شده معماری تولید نمود.

پست پروداکشن حرفه‌ای را از چه کسی بیاموزیم؟

آقای مهندس مهدی دریانی یکی از برترین و حرفه‌ای‌ترین اساتید آموزش پست‌پروداکشن در ایران هستند. آموزش‌های ایشان در زمینه پست‌پروداکشن معماری در سطح بسیار بالا و حرفه‌ای قرار دارد.

دلایل انتخاب مهندس دریانی
 بیش از 15 سال سابقه کار در زمینه مدل‌سازی و پست‌پروداکشن سه بعدی معماری
تجربه کار با بیش از 100 پروژه داخلی و خارجی
دارا بودن مدرک بین‌المللی حرفه‌ای پست‌پروداکشن 3ds Max
تسلط کامل بر نرم‌افزارها و تکنیک‌های پیشرفته پست‌پروداکشن
اشراف کامل به اصول و فنون عکاسی و فیلم‌برداری
مهارت بسیار بالا در شبیه‌سازی انواع مصالح و متریال‌ها
قدرت بالا در ایجاد تصاویر واقع‌گرا و جلوه‌های بصری حرفه‌ای
در نظر گرفتن نیاز هر شاگرد و ارائه آموزش‌های کاربردی

 

با توجه به موارد فوق، قطعا آموزش‌های پست پروداکشن آقای دریانی در بالاترین سطح کیفی قرار دارد و کارآموزان می‌توانند مهارت‌های حرفه‌ای لازم در این زمینه را از ایشان فراگیرند.

 

سخن پایانی

آنچه در این مقاله گفتیم، این بود که پست پروداکشن معماری و شبیه‌سازی تصاویر سه بعدی در حوزه ساخت و ساز و برنامه‌ریزی شهری، نقشی بسیار بنیادین و تعیین کننده دارد. استفاده از تکنیک‌های پست پروداکشن به صورت حرفه‌ای و در سطح بالا باعث می‌شود تا معماران، برنامه‌ریزان شهری و توسعه دهندگان ساختمانی بتوانند قبل از اینکه پروژه خود را شروع کنند، تصاویری بسیار نزدیک به واقعیت و جزییات از طرح نهایی ببینند. این موضوع در فرایند تصمیم گیری و توجیه پروژه بسیار موثر خواهد بود.

بنابراین برای فراگیری مهارت پست پروداکشن حرفه‌ای معماری و شهری به صورت تخصصی و کاربردی، بهترین گزینه استفاده از دوره‌ها و آموزش‌های تخصصی اساتید باتجربه و صاحبنامی همچون مهندس مهدی دریانی است تا بتوانید در کمترین زمان ممکن، این مهارت ارزشمند را فراگیرید و در پروژه‌های واقعی معماری و شهرسازی بکار گیرید.

 

سؤالات متداول

چه نرم‌افزارهایی برای پست پروداکشن استفاده می‌شود؟

Lumion، Vray، Corona، Twinmotion، 3ds Max و…

چقدر طول می‌کشد تا پست پروداکشن را یاد بگیریم؟

بستگی به پشتکار دارد ولی معمولا حدود ۳ تا ۶ ماه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

داده ای یافت نشد
0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه